Berlin del 2

Man kan ikke ha vært i Berlin uten å se rester av muren, så vi slang oss i en taxi, ettersom vi mistet siste sightseeing buss, og fikk han til å kjøre oss dit. I store deler av Berlin er det lagt små striper med brostein for å vise hvor den tidligere muren har gått.

Her står Sissel med ene benet i Øst og det andre i Vest, i bakgrunnen ser man restene av original muren som delte byen i 2. Har fått noen flotte bilder av muren også, legg spesielt merke til hva som er tagget på den.

Herifra er det veldig kort vei å gå til Checkpoint Charlie, tar bare et par minutter, så det måtte vi jo også se. Vi synes det er litt spesielt at det var Amerikanere som hadde til oppgave å registrere alle "utlendinger" som kom til byen, og at tyskerne ikke gjorde dette selv. Men det er vel en del av en mer komplisert historie så det går jeg ikke inn på her. En guidet tur vil fortelle deg alt du trenger å vite.

Det er ikke alt av turistting jeg er så interessert i å se, det er ofte mye annet jeg liker bedre, som f.eks lokal mat og drikke. Da passer det bra med middag på tysk restaurant!

Kan ikke si noe annet enn at denne maten var skikkelig tysk, Bratwurst og svine knokkel!

Dagen etter hadde vi litt tid til å titte rundt litt til før vi måtte dra på flyplassen, og ettersom vi hadde fått orientert oss ganske greit dagen før bestemte vi oss for å gå rundt. Dette gav meg også en siste sjanse til å ta litt bilder før vi forlot Tysklands hovedstad.

Ble ikke noe tid til shopping denne gangen, men vi var så klart innom Friedrichstrasse som er en av handlegatene i Berlin. Var faktisk innom Nespresso og tok en kopp kaffe og kjøpte kapsler til kaffe maskinen min. Men vi måtte ha litt frokost så vi gikk rett i turistfella ved Brandenburger Tor og spiste elendig sandwich og drakk veldig god tysk øl, saft, blanding, Berliner Weisse.

Etter elendig frokost så gikk vi oss en tur, og satte kursen mot jernbanestasjonen der vi skulle ta bussen til flyplassen. Måtte jo innom den kanal baren før vi dro og sitte litt i de gode solstolene.

Travel Blog Awards 2013! Utfør din hotellbestilling i dag via Supersaver for å være sikker på å få de beste tilbudene for din reise!