Orlando

Det er utrolig mange steder man kan dra på cruise og Karibien er jo alltid bra. Det andre cruiset vi dro på var en 4 dagers tur til Bahams ut fra Orlando. Siden det var et litt kort cruise så bestemte vi oss for å fly til Orlando og være der et par dager før cruiset. Må jo si det at Orlando er vel et familie sted og de fleste drar vel dit med barna sine for å ta turen til Disney World. Og det er utallige ting å gjøre der med barn og jeg vil tro dette kan være drømme stedet for alle barn. Men det er ikke så ille for voksne heller da, må jo innrømme det. Men, det er jo bare turister her og det kan bli litt for mye av det gode, for min del i alle fall. Men som sagt så er Orlando stedet hvor man gjør en hel masse ting. Alle hoteller har hundrevis av brosjyrer for diverse ting man kan finne på og det er alt fra Universal Studios til en tur på skyebanen til krokodille safari og go cart, nesten alt du kan tenke deg. Hva gjorde vi? Dro på shopping så klart, det er jo flere outlet shops i området og det kan man bare ikke gå glipp av. Dollaren er jo relativ lav i forhold til den norske krona så i USA kan man gjøre ganske så mange kupp, det er jo mest klær det går i for vår del, men elektronikk er jo også veldig populært å kjøpe der borte. Bare husk at det som har en verdi over 6000 kroner, må tollklareres når man kommer til Norge og det kan jo koste litt penger det også. Men har ennå ikke kjøpt meg et klesplagg eller noe annet som koster så mye.

Vel fremme i Orlando så var det jo bare å komme seg ut å titte litt, og turen gikk jo rett til et outlet senter, Orlando Permium Outlets. Veldig lett å komme seg rundt der også, det er busser og eller trikk til de fleste severdigheter, shopping steder osv. Undersøk litt på forhånd eller spør i resepsjonen for det finnes utallige pakke tilbud man kan få tak i som gir deg inngang til forskjellige steder, rabatter og buss/trikke billetter. Vi vet jo hvordan amerikanere liker cupons og det er mange av disse for turistene også, det er ikke så dumt å benytte seg av slike tilbud, for man kan spare en hel masse penger på det. Men med så mange forskjellige kuponger og rabatt avtaler så er det greit å sette seg inn i dette på forhånd. Vi skulle jo ikke så mye rundt omkring der så vi kjøpte bare enkelt billetter på bussen og det kostet ikke mange dollarene det, veldig billig for offentlig transport i det landet.

Det er klart at når man er ute å shopper så har man ikke tid til å ta så mye bilder, noe jeg har lovet meg selv at jeg må bli flinkere til å gjøre. Er jo så mye gøy man ser og opplever på slike shopping turer/steder at det burde dokumenteres bedre. Skal du ut på shopping i Orlando så må man jo helt klart ta turen til der vi var, Orlando Premium Outlets, men det er også andre steder å dra på som for eksempel The Mall at Millenia, The Florida Mall, Bass Pro Shops Outdoor World, Barneys New York Outlet, St. John Outlet og mange mange fler. Man finner i alle fall alt det man kan tenke seg og litt til. Siden man er i Orlando burde man jo også ta turen innom Downtown Disney Market. Er jo hjemstedet til Disney dette her.

Som nevnt så er Orlando et mekka for barne familier, ergo det var litt stille på kvelden. Men det kan jo hende var fordi vi ikke var på de helt rette stedene, for vi hadde bestemt oss for å være i nærheten av hotellet som lå på International Drive, mange hoteller som ligger der så det er jo klart at litt folk er ute også på kveldene. Men vi fant jo så klart mye gøy å gjøre vi, vi sang karaoke for første gang begge to!

Ofte at vi bare blir sittende i en bar å ta et par drinker og prate litt, man blir jo også veldig ofte kjent med andre mennesker på denne måten også. Og denne gangen var det er ektepar fra Skottland vi ble sittende å prate med, ja, og synge karaoke med så klart. Var ikke så flaut heller.............. ha ha ha, det var jo fordi vi var de eneste som var på denne baren. Men vi hadde det gøy vi.

I og med at ikke vi gjorde så veldig mye ting eller aktiviteter når vi var i Orlando, har jeg tenkt å bare skrive opp en liten liste over ting man kan gjøre, har jo ikke så mye å si om hver av de, men alle har vel hørt om google og kan å bruke det:) Man vet vel litt selv også hva man vil finne på i ferien sin. Høydepunktet og grunen til at de fleste drar hit er Disney World og skal man til Orlando og se og gjøre mange ting trenger man god tid. Tror ikke det er noe problem å ha 2 uker her, hvis man har penger til det så klart. Men andre ting man kan gjøre er:

Theme Parks, det er mange av de, men for å nevne noen:

1. Universal's Island of Adventure, eventyr verden for barna, opplev Harry Potter, T-Rex fra Jurassic Park, Spiderman og mange flere.

2. Universal Studios Florida, bak scenen på dine favoritt filmer samt flere karuseller

3. SeaWorld Orlando, se flere show med mange av havets flotte dyr, se og lær!

4. Busch Gardens Tampa Bay, zoo og karuseller på et og samme sted

5. Discovery Cove, en all inclusive dags opplevelse, svøm med delfiner og mange flotte fisker i alle farger og fasonger.

6. Disney's Animal Kingdom Theme Park

7. Legoland Florida

8. Epcot, her kan man jo besøke den norske paviljongen

9. Disney's Hollywood Studios

10. Magic Kingdom Park, gjør deg klar for en magisk kveld som barna sent vil glemme

Andre aktiviteter som kan være gøy å få med seg:

1. Screamin' Gator zip line

2. IFLY Orlando indoor skydiving

3. Gatorland, fint sted å kunne se aligatorer og krokodiller uten å ha noen uventet møter med de (ikke at man vil ha det midt i Orlando da)

4. Circue de Soleil

3. Orlando Shakespeare Theatre

4. Baterbys Art Gallery

5. Sak Comedy Lab

Det er altså veldig mye forskjellig man kan finne på, så her er det ingen som kan kjede seg, men hvem gjør vel det noen som helst sted i Florida!!!

Dagen var kommet da vi skulle ut på cruise og vi skulle reise fra Port Canaveral. Det er et lite stykke fra Orlando og hotellet vi var på, så vi reiste veldig tidlig den morgenen. Jeg kommer ikke til å reise fra Port Canaveral igjen hvis jeg slipper det i alle fall, evt så får man bare ta taxi den timen (og litt lengre) det tar, og betale deretter. Vi skulle jo være så økonomiske vi da og ta bussen for det virket jo ikke som at det var så langt fra bussholdeplassen og til kaia. Ha ha ha, så feil kan man ta. Vet ikke om det var vi som kjøpte på feil buss eller hva det var men noe gjorde vi veldig feil. For det første så skulle vi ta Greyhound buss fra bussterminalen i Orlando, det er et dodgy sted altså. Det er all slags rare mennesker som befinner seg på disse buss terminalene og jeg tror ikke alle der var helt ved sine fulle fem for å si det sånn. Vi kom oss på bussen og ba bussjåføren si i fra når vi var på vår stopp, det gikke fint det, men stoppet var en bensinstasjon langt ute i ingenmanns land. Vel, det var ikke mer enn 15 min til kaia med taxi men vi følte oss ganske lost der vi stod. Tror heller ikke at det er så vanelig å gå inn på en bensinstasjon der og spørre om de kan ringe etter taxi, de så i alle fall veldig rart på oss. Men vi kom oss frem til skipet og kom oss trygt ombord, etter mye om, og men vel og merke:) Etter vi hadde fått slengt fra oss baggasjen på lugaren var det bare opp og ut på dekk for å se oss litt rundt. Fant baren med en gang!

Les om hele turen på www.mstraveltipsy.com

#mstraveltipsy #reise #ferie #ferieminner #verden #turisme #hverdag #reiseliv #flyselskap #reiseselskap #charter #syden #travel #tourism #holiday #privat #personlig #diverse #foto #photo #blogg #mat #drikke #fest #reiseblogg #reisetips #ferietips #travelblog #traveltips #USA #Amerika #Cruise #Orlando #Florida