Fiji del 1

BULA!!!

Det er en stund siden jeg var på Fiji, men tenkte jeg måtte nevne litt om øyene i bloggen her. Jeg reiste til Fiji uten å vite så veldig mye om landet bortsett fra at det bestod av en helt haug av øyer. Siden vi var på en liten reise i Australia var det veldig greit å fly til Fiji/Nadi på Øya Viti Levu fra Sydney. Det er forøvrig to flyplasser på Viti Levu, Nadi og Suva. Den tredje flyplassen finner man på øya Vanua Leva og heter Savusavu. Vi fløy Jetstar, som har meget billige billetter og da er jo servicen deretter også. Ikke at det gjør noe for flyturen er jo på bare 3,5 time. Vi hadde heller ikke gjort så mye research før vi kom dit så det eneste vi visste var hvor vi skulle bo og at vi måtte ta noen turer ut på forskjellige øyer. Da vi ankom Nadi flyplass så tok vi bare en taxi til hotellet vårt, Smugglers Cove, ca 20 min fra flyplassen. Hotellet/hostellet var helt ok, og vi som hadde bestilt hotellrom fikk et fint rom, med stort bad og en liten balkong med utsikt til havet. Bare for å nevne litt fakta om Fiji så kan jeg jo fortelle det at det er totalt 322 øyer hvor av ca 100 av de er bebodd. Fra gamelt av ble Fiji kalt for Kannibal øya, og det er vel ikke nødvendig å forklare hvorfor. Men Fiji er altså en av de første øyene hvor man oppdaget kannibalisme. Øy gruppa, i alle fall deler av den ble oppdaget i 1643 av den nederlanske oppdageren Abel Tasman, og i 1774 kom Captain Cook til øyene. I 1874 ble øyene en Britisk koloni og i 1970 ble de endelig selvstendige.

Men over til 2011 da jeg var der................

Som du ser så er dette et helt ok hotell og vårt første inntrykk av stedet var veldig bra:) Det eneste som er litt kjedelig med dette stedet, er at på stranda har man ikke er det gjennomsiktige turkise havet man tror det er over alt, og vannet er veldig varmt, holdt vel bort i mot 30 grader celsius. Så avkjøling måtte vi ta i bassenget. De som jobbet her var også helt fantastiske, så snille, hyggelige og koselige mennesker skal man lete lenger etter. Selv om hotellet ikke var av det aller dyreste sorten så hadde de helt førsteklasses service der. Mat var også kjempe god, og billig. Var noe nytt på menyen hver kveld. Kjempe pluss med dette stedet. Flinke til å underholde gjestene sine var de også både på dagtid og kveldstid.

Utsikten fra balkongen vår! Og den var plassert så utrolig bra, fikk med oss alt derfra:) Men måtte ned i baren å ta bildet av solnedgangen. Var ikke noe dårlig start og inntrykk av Fiji det.

Vi skulle være på dette hotellet i 6 dager så den første dagen gikk bare med til å være rundt på hotellet og slappe av der. Det er ingen ting rundt i området der og vi ble anbefalt å ikke reise inn til Nadi by på kveldene, er visst litt tøft område for turister, vel, synes i alle fall de som jobbet der. Men vi måtte jo komme oss ut for å titte litt så det var jo bare å gå til tur disken de hadde på hotellet og høre hvor vi burde reise. Klart det koster litt disse utfluktene, men det er absolutt verdt det. Så vår første tur gikk til Southsea Island. En bitte liten rolig øy som var "laget" i stand til å ta i mot late turister som bare vil slappe av i sola. Og så klart er det underholdning der...................

Tradisjonell sang og dans er noe man kan se over alt på Fiji, ikke noe tvil om at de er stolte av sin kultur og det har de all grunn til å være. Jeg synes det i alle fall er veldig gøy å oppleve slike ting. Det er jo en helt annen kultur enn det vi er vant til. Jeg må jo si at de er veldig flinke til å ta vare på turistene sine der, kan jo kanskje bli litt mye synes noen, men det er jo hyggelig å se at de er så villige og glade for å kunne stelle i stand for oss som kommer på besøk.

Selv om øya var bitteliten så var det ganske stor forskjell på de to sidene av øye. De tre bildene over er tatt der hvor det var solstoler og bade område mens de under er tatt på den andre siden hvor det var ganske så mye mer vind. Men på begge disse stedene hadde vi det flotte turkise havet som jeg er så glad i.

En annen ting som kan være greit å nevne er at på mange av utfluktene er det gratis mat og drikke inkludert i prisen du betaler for selve turen. Det er jo veldig greit å bare kunne gå å hente seg det man vil drikke i baren hele dagen, og maten blir servert i fellesskap for alle som er med på turen. Det er jo også en flott måte å kunne komme i kontakt med andre mennesker på. Men det var ikke alle turene som hadde dette inkludert. Selv om vi ikke gjorde det så kunne man også booke turer som varte i flere dager. Da kom man seg selvfølgelig enda litt lengre ut fra Nadi eller øya Viti Levu som er en av de to største øyene som til sammen med alle de andre små og litt større øyene utgjør Fiji.

Mange andre kulturer er litt mer fargerike enn hva vi er vant til, og på Fiji er til og med vannet dekorert med flotte farger og eksotisk design!

Som nevnt tidligere så var vi ved Nadi i 6 dager og vi dro på 3 utflukter til sammen. Det er litt kjedelig å måtte innrømme at jeg ikke husker navnet på de to andre stedene/øyene vi var på, men tror at alt i alt så er mange av de ganske så like. Så klart finner man jo alltid en favoritt! Mulighetene er jo så mange på Fiji.

Et av bildene over viser en av båtene som tok oss ut til en av de små øyene og til og med på den så hadde vi all drikke inkludert. Turen den dagen tok vel ca 1,5 time, men på veien tilbake til hotellet hadde vi ganske store bølger. Ikke alle som klarer å være på sjøen i slike bølger og det fikk vi erfare. Andre synes det var kjempe gøy. Det ble jo litt slitsomt å måtte holde seg fast for livet når man skulle prøve å nyte et glass hvitvin, men utrolig nok ble det bare mer og mer gøy etter hvert glass med vin:)

Les alt på www.mstraveltipsy.com

#mstraveltipsy #reise #ferie #ferieminner #verden #turisme #hverdag #reiseliv #flyselskap #reiseselskap #charter #syden #travel #tourism #holiday #privat #personlig #diverse #foto #photo #blogg #mat #drikke #fest #reiseblogg #reisetips #ferietips #travelblog #traveltips #Fiji #Stillehavet #Pacific #Vgreise #Aftenpostenreise #supersaver #reisebyrå #paradis

Travel Blog Awards 2013! Utfør din hotellbestilling i dag via Supersaver for å være sikker på å få de beste tilbudene for din reise!